Den 7:e oktober 2009 förändrades mitt liv för alltid. Då blev jag mamma till en ängel.

Jag var gravid i v 18 när vi fick veta att vårt barn hade en dödlig missbildning - anencefali.

Smulan - för alltid älskad och saknad






♥ Den 11 februari 2011 kom hon äntligen, vårt lilla mirakel. En livs levande liten flicka vid namn Vilma ♥




fredag 10 december 2010

Föräldragrupp, andra träffen

I onsdags var det dags för den andra träffen med föräldragruppen. Den här gången fokuserade vi på smärtlindring under förlossningen. Känns bra att veta lite mer om vad man kan välja på och vilka för- och nackdelar de olika alternativen har. Dessutom fick männen öva lite på olika massage- och avslappningsmetoder som de kan hjälpa oss med under värkarna. Vi avslutade sen med att öva avslappning och djupandning. Nu känns det ännu lite mer verkligt och samtidigt känner jag mig lite lugnare, nu vet jag hur jag vill ha det under förlossningen. Visserligen är jag väl medveten om att det aldrig blir som man tänkt sig, men det känns ändå skönt att ha en plan att utgå ifrån.
En annan sak som var väldigt skönt med den här träffen var att vi tjejer fick prata förlossning för oss själva i en halvtimme. Två av tjejerna är andragångsföderskor så de kunde dela med sig av sina erfarenheter och vi andra kunde ställa lite "dumma frågor". Fick också tillfälle att berätta om Smulan och berätta om förlossningen/aborten som vi gjorde på gynavdelningen. Det kändes jätteskönt att få berätta för alla om det och få deras råd om nästa förlossning. Som en tjej sa, nästa gång blir det ju en annan smärta, en positiv smärta, man får någonting underbart när man tagit sig igenom den. Är så glad att det finns såna här föräldragrupper. Det hjälper i alla fall mig otroligt mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar